Thursday 25 February 2010

Kurikulum lebih kreatif

Kurikulum lebih kreatif, menyeronokkan diperkenal

Oleh Saufi Hamzah dan Junita Mat Rasid
bhnews@bharian.com.my

Berita Harian 24 Februari 2010 - Rabu

MUHYIDDIN bersama isteri, Puan Sri Norainee Abd Rahman mencuba permainan robotik dihasilkan pelajar dalam kawasan Parlimen Pagoh di Dewan Sri Pekembar, Pagoh, semalam.

Penerokaan ilmu secara inovatif, tidak berorientasi peperiksaan

PAGOH: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Pelajaran akan melaksanakan transformasi kurikulum sekolah yang menekankan aspek penerokaan ilmu secara mendalam melalui pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak hanya berorientasikan peperiksaan semata-mata.

Timbalan Perdana Menteri berkata, transformasi yang lebih berpusatkan murid itu bagi menerapkan aspek budaya berfikir kreatif dan inovatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


Katanya, proses pembelajaran dalam bilik darjah tidak didominasikan oleh guru, sebaliknya mementingkan interaksi antara murid, guru dan rakan sekelas yang diharap membantu percambahan idea serta minda yang kreatif dan inovatif.

"Kunci kepada pemupukan budaya inovasi adalah kokurikulum yang seimbang dari aspek penyampaian ilmu dan penjanaan budaya berfikir kerana kajian menunjukkan antara halangan utama pemupukan budaya ialah sikap mementingkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan semata-mata tanpa penekanan penerokaan ilmu dan penjanaan budaya berfikir.

"Budaya kreatif dan inovasi perlu dipupuk pada peringkat awal dan sekolah adalah inkubator inovasi paling penting dalam usaha melahirkan generasi pemikir serta pencipta masa depan," katanya ketika melancarkan Myideas@Schools, di Sekolah Kebangsaan (SK) Lenga, dekat Pagoh, di sini semalam.

Turut hadir, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Maximus Ongkili, Ketua Setiausahanya, Datuk Madinah Mohamad dan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, budaya kreativiti dan inovasi boleh dipupuk melalui kegiatan kokurikulum termasuk bengkel, seminar dan pertandingan kerana murid berpeluang mengemukakan idea kreatif dalam pelbagai bidang seperti seni penulisan, lukisan serta penciptaan.

Sehubungan itu, pelaksanaan Myideas@Schools adalah contoh inisiatif kerajaan untuk memupuk budaya inovasi di kalangan murid dan satu langkah melahirkan masyarakat berilmu dan berkemahiran tinggi.

Beliau berkata, fasa per tama program yang akan membabitkan 23 sekolah di seluruh negara dapat memberi impak yang berkesan dalam melahirkan murid yang kreatif dan inovatif.

"Kita mahu idea bernas portal Myideas@Schools direalisasikan dalam bentuk produk, proses atau perkhidmatan yang berkesan kerana kita perlu memastikan idea bukan hanya tinggal idea, sebaliknya dipersembahkan dengan cara yang meyakinkan serta diterjemahkan dalam bentuk yang praktikal," katanya.

Pada sidang akhbarnya, Muhyiddin berkata, transformasi kokurikulum itu adalah proses berterusan supaya pelajar tidak hanya tertumpu kepada peperiksaan untuk mendapat keputusan cemerlang semata-mata.

No comments:

Post a Comment